Най-големите компании за текстил и облекло: Мода в тъмна гама
Published on 09.09.2019

© Цветелина Белутова Статията е част от K100 - класацията на Капитал на най-големите компании в България. Вижте още за изданието или го поръчайте тук.
Увеличаване
Преглед на оригинала Автор: Капитал [Капитал] Смаляване
Трудна година за най-големите производители на платове и облекло. Макар средната картина да изглежда добра, с няколко изключителни постижения, повечето компании срещат проблеми с хората, поръчките, растящите разходи, а оттам и с рентабилността. През 2018 общите приходи на 20-те най-големи компании за текстил и облекло растат със символичните 1.2%, като достигат 1.337 млрд. лв. Цели 11 дружества отчитат по-ниски приходи за 2018 г., като намалението е най-значимо при "Куш мода" (40.57%), "Ембул инвестмънт" (27.04%), "Пирин текс" (21.28%), а шест фирми са работили на загуба. Едва три дружества постигат двуцифрен ръст на приходите, а само една компания има марж на печалбата над 10%.

"Експортът на облекла и текстил за 2018 е за 2.011 млрд. евро и отбелязва много малък спад от 0.6% спрямо 2017 г. Структурата на износа по продуктови категории остава без промяна, като облеклото държи 71% дял", коментира Радина Банкова, председател на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил. Тя посочва хроничния проблем за сектора – липсата на работна ръка и миграцията. "Наетите лица към края на 2018 са 89 723 срещу 94 982 година по-рано. С други думи, секторът е загубил над 5000 работници за последната година, като отливът е основно при фабриките за облекло", посочва Банкова.

Абонирайте се за Капитал Четете неограничено и подкрепяте усилията ни да пишем по важните теми
Увеличаване
Преглед на оригинала Автор: Капитал [Капитал] Смаляване
Едоардо Миролио, собственик на "Е. Миролио": "Основната дейност на компанията показва печалба, по-малка от предходната 2017 г., в резултат на невъзможността да се изпълнят поръчки, дължаща се на недостиг на работници."

Фотограф: Велко Ангелов Топ 3 с италианска нишка

Класацията по приходи традиционно се оглавява от "Е. Миролио" - оборотът на притежаваните от италианския предприемач с български паспорт Едуоардо Миролио текстилни фабрики надхвърля 242 млн. лева (1.5% ръст). Дружеството обаче отчита близо 16.5 млн. лв. загуба през 2018. "Тя идва от сконто на продажбите на необслужвани вземания. Основната дейност на компанията показва печалба, по-малка от предходната 2017 г., в резултат на невъзможността да се изпълнят поръчки, дължаща се на недостиг на работници", коментира Едоардо Миролио. Той притежава седем текстилни фабрики в Сливен, три в Ямбол и една в Свищов. Групата има и багрилен цех в Италия, а през март 2017 откри нов цех за конфекция в Котел (в отделно юридическо лице). През 2017 "Е. Миролио" купи и две фабрики в сръбските градове Пирот и Димитровград в сделка за 3 млн. евро. Най-новата инвестиция на Едоардо Миролио е покупката на модната марка DiKa от гръцките й собственици и отварянето на 24 фирмени магазина DiKa в 24 града във Франция, включително и в Париж. Дрехите на бранда се шият в сръбските фабрики в Димитровград и Пирот основно с платове, създадени в предприятията на Едоардо Миролио в България.

Успешна година с близо 7% ръст на приходите отбелязва и второто предприятие в класацията - "Зюдволе груп Италия клон Булсафил". Фирмата, чиято фабрика е в с. Скутаре, община Марица, произвежда камгарни (от дълговлакнеста вълна) прежди, но за поредна година отчита намаление на печалбата и служителите си. През октомври 2015 г. компанията претърпя генерална промяна в собствеността, след като тогавашното дружество майка – Safil в Италия, продаде бизнеса си на Südwolle – Германия. Две години по-късно италианската "Сафил" смени името си на "Зюдволе груп Италия", което доведе до поредна промяна на наименованието и на българския клон, известно до този момент като "Сафил". Българският завод е вторият по големина в групата след този в Китай.

След като се изкачва с една позиция нагоре, габровската "Дзалли" заема трето място в класацията. Фирмата, която отчита над 36% ръст на приходите през миналата година, е създадена през 2001 г. като дъщерно дружество на италианския Calzedonia Holding. Разполага с три производствени цеха на територията на Габрово, като най–голямата производствена база и основен административен център се намира в кв. Войново и е разположена на 75 хил. кв.м площ. Днес "Дзалли" е най-големият работодател на територията на габровската община. След инвестиция от 300 хил. евро през 2017 произведената продукция вече се следи чрез свързани централно електронни устройства на всяко работно място. Резултатът е по-голяма ефективност на производството, по-добър контрол върху използване на ресурсите и по-малко запаси от незавършено производство.
"Ръстът на приходите през 2018 е резултат от увеличението на поръчките и добрата работа с поддоставчиците. Единственото ограничение за фирмата е недостатъчната работна ръка в Южна България", коментира финансовият директор Христина Кръстева. Тя уточни, че българското дружество продава само за италианската компания майка, която има мрежа от над 4000 собствени и франчайзинг магазини по целия свят. В "Дзалли" се произвеждат между 9 и 10 млн. броя облекла годишно – дамска мода, тениски, блузи и клинове, бански костюми, мъжко бельо, с търговските марки Intinimissimi, Tezenis и Calzedonia. Марката Calzedonia вече присъства и в софийски молове.

Марин Радевски, собственик на "Калинел": "Изграждаме в Троян складове и производствено хале. Размерът на инвестицията е 19 млн. лв. Строителството ще приключи през лятото и ще ни осигури три нови линии за производство на възглавници и завивки с естествен пух и перушина."

Фотограф: Юлия Лазарова Българската шевица в сектора

"Калинел" – Троян (4), слиза с една позиция надолу в класацията за 2018 г. Компанията, която произвежда текстил за дома и е доставчик на IKEA, има заводи в Троян и Червен бряг, както и две фабрики в Сърбия - във Враня и в Босилеград. Близо три четвърти от продукцията й е предназначена за IKEA, а останалите количества са за световни търговски вериги като "Метро", "Кауфланд", "Алди", "Юск", "Теско" и др. През миналата година българското дружество приватизира за 1.2 млн. лева общинското предприятие "Четпром" в Тетевен.

"Тази година изграждаме в Троян склад за готова продукция с 25 хил. палета, производствено хале на 8300 кв. метра площ и склад за суровини и материали на 3200 кв. метра. Размерът на инвестицията е 19 млн. лв. Строителството ще приключи през лятото и ще ни осигури три нови линии за производство на възглавници и завивки с естествен пух и перушина", съобщи Марин Радевски, собственик на "Калинел". По негови оценки бизнесът на компанията в Сърбия се развива добре и отбелязва 8% ръст на приходите, а най-новата придобивка – "Четпром", за пръв път от много години излиза на печалба.
"Калинел" обаче отчита спад на приходите с 2.6% през 2018. "Причината е, че произведохме, но не можахме да изнесем готова продукция за 5 млн. лв., защото изненадващо закъсахме за транспорт. Ситуацията в бранша не е розова – цените на суровините се увеличават, има стагнация и спад. Вдигнах заплатите с 20%, платих 2 млн. лв. повече осигуровки през миналата година", коментира Марин Радевски.

Макар със спад в приходите "Яна" (8) се изкачва с една позиция нагоре в класацията. Групата, която произвежда хавлиени изделия и трикотаж, има две производствени звена – в Плевен и Панагюрище, и складова база в Бургас, където преди години имаше предачница. "Оборотът намалява, защото намаляват поръчките. Става все по-трудно заради липсата на кадри. Искаме да увеличим работната заплата, но няма как. Не ползваме подизпълнители, 99% от продукцията са предназначени за износ", коментира Стефан Севов, изпълнителен директор.

С над 40% спад на приходите "Куш мода", в която съдружници са Фатме Али Куш и Хасан Джан, слиза на 10-а позиция, затова пък е най-рентабилната компания в подреждането. Дружеството има фабрика в село Трънак, община Руен. От компанията обясниха резултата с намалелите поръчки от основния клиент - шведската H&M. "2017 година беше много силна за бизнеса, но за съжаление не можем да повторим обемите й", коментираха още от дружеството. През 2018 в "Куш мода" са инвестирали в нови машини, в принтер за щамповане на тениските и в увеличение на персонала, което довело до намаление на подизпълнителите. "Все повече разчитаме на наши производствени мощности и хора", заявиха още от дружеството.

Плевенската фирма "Димитров" на Магдален Димитров запазва 14-о място в топ 20 на класацията. Дружеството, което отчита ръст на приходите, но не и на печалбата през 2018, е специализирано в шиенето на мъжки дрехи за световните брандове Armani и Zegna, както и за собствената марка Desizo Monni Milano. Компанията е приоритетен партньор в изработката на луксозните мъжки облекла за Armani. Трите производствени сгради са разположени на площ 40 хиляди квадрата и в тях се шият 51 хил. сака и 38 хил. панталона месечно. "Димитров" е най-големият работодател на територията на Плевенска област.

"Аполон-95" - Горна Оряховица (16), която се изкачва с една позиция нагоре, също произвежда мъжки костюми за световни дизайнерски марки, но има и свой бранд – "Аполон". Компанията с едноличен собственик Димитър Борисов Димитров е изпълнила два европейски проекта - за повишаване на производствения капацитет за малко над 2.9 млн. лв. и за енергийна ефективност. Резултатът е намаление на разходите за производство, по-високо качество на продукцията, по-голяма конкурентоспособност, повече пазари, коментираха от дружеството.

Публичното дружество "Мизия-96" - Плевен - доставчик на мъжки облекла за ЕС, също е с една позиция нагоре в класацията (17). Основните клиенти на българската фирма са от Холандия, Германия, Словакия, Гърция, Испания, за където заминават над 98% от продукцията. Ръстът на приходите е резултат от по-добра организация на производство, както и от направените през миналата година инвестиции - 891 хил. лв., за нови машини, съоръжения и други, отчитат от "Мизия-96". Компанията е изпълнила европейски проекти за внедряване на иновации и за създаване на условия за устойчива заетост. Плановете за 2019 предвиждат ремонт на производствени зали и обновяване на машинния парк.

Продажбите на хасковската "Янев" (18-о място) за 2018 спадат с почти 19%, печалбата също е по-малка в сравнение с 2017. Дружеството произвежда ежедневни мъжки и женски облекла и е собственост на Янко Иванов Янев.

Джи Ем Ти - София (12), също е със спад на оборота през 2018, но с леко растяща печалба. Компанията, в която съдружници са Теодора Ценкова, Георги Ванчев и Мирена Райчева, изработва дамска и мъжка конфекция по поръчка на възложители, като използва около 70 фирми подизпълнителки, и внася машини за шивашката индустрия.

Бертрам Ролман, собственик на "Пирин текс": "Не можем да осигурим необходимия персонал. Предприятията работят с 60% по-малко персонал в сравнение с преди четири години. Няма перспектива за подобрение на тази ситуация."

Фотограф: Надежда Чипева Шарена компания

Най-растящата компания е сливенската "Лемприер Уул", която запазва пета позиция в класацията с ръст на приходите над 40% до над 118 млн. лева. Австралийската Lempriere е доставчик на вълна от 1857 г. за текстилни фабрики и модни къщи в Европа, Англия, Япония и Северна Америка. В България компанията присъства от 2016 г. след инвестиция 10 млн. евро и за този период работи все на загуба, която обаче през 2018 е значително по-ниска в сравнение с предходните години. Основни клиенти на дружеството в страната са предприятията на Едоардо Миролио и "Зюдволе груп Италия клон Булсафил".

Производителят на дамски облекла "БТБ България" - Русе (6-о място), е собственост на Ахим Байерл от Мюнхен. Фирмата има производствени линии в основната си база в Русе, в с. Руйно и в дъщерно дружество в Македония. "БТБ България" има производствени мощности и в Украйна. Компанията инвестира близо 10 млн. лв. в нова корпоративна сграда с разгъната площ над 5000 кв.м, в която ще се преместят администрацията, както и звената по креативната и техническата разработка на продукта. Огромна част от изделията са за износ и са под чужди марки, сред които Comma от s’Oliver, Cos на H&M, Hallhuber, Peek & Cloppenburg и др. "БТБ България" има и собствена търговска марка - Vayana, която е с 10-годишна история. Брандът се предлага в два фирмени магазина в София и още два в Русе, както и в Австрия и Румъния. Броят на експортираните през 2018 година облекла е 1.4 млн., но компанията за пръв път от доста години отчита 6.5% спад на оборота. От фирмата обясняват това със силната конкуренция с турската текстилна индустрия и значителното обезценяване на турската лира, което направило турския продукт по-изгоден.

Софийската "Балкантекс" - собственост на швейцарската "Крос фешън", запазва своето седмо място. Компанията работи с възложители на поръчки, на които осигурява дизайнерски екип, конструктори, изработка на кройки, както и мрежа от над 100 фабрики подизпълнители. Дружеството отчита символичен спад на приходите и загуба над 1 милион лева. "2018 беше трудна година със спад на поръчките, с фалити на клиенти. В същото време възложителите на поръчки увеличават изискванията си към изпълнителите за сертифициране и инвестиции. Изпълнението им повишава себестойността, а цената, която даваме, не ги удовлетворява и те се пренасочват към други по-евтини пазари. За разлика от предишни години нямаме проблем с кадрите, не се е налагало по-агресивно търсене на кадри", коментира Делян Захариев, директор "Човешки ресурси". Според него 2019 г. е още по-трудна заради продължаващи фалити на клиенти, спад в търсенето на дрехи, увеличаващи се разходи за производство.

В класацията влизат и две фирми на германския предприемач Бертрам Ролман - "Пирин текс" (9) и "Пирин текс продакшън" (15) - гр. Гоце Делчев, като и двете отчитат двуцифрен спад на приходите през 2018. "Причината за това е недостигът на работници. Не можем да осигурим необходимия персонал. Предприятията работят с 60% по-малко персонал в сравнение с преди четири години. Няма перспектива за подобрение на тази ситуация", коментира Бертрам Ролман. "Пирин текс" е най-голямото шивашко предприятие в Югозападна България, специализирано в продукти за мъже - костюми, ризи, вратовръзки, пуловери, палта, аксесоари и обувки с марката Rollmann, както и в изпълнението на поръчки за модни корпорации в Германия, Франция, Швейцария, Гърция.

Производителят на текстилни влакна "Синтерама България" - Нова Загора (отново 11-о място), е част от италианската група Sinterama. Дружеството отчита близо 12% ръст на приходите и по-висока печалба в сравнение с 2017, но като оборот още е далеч от пика си през 2016 г.

Другата италианска инвестиция - "Балконф" – Търговище (13), продължава да работи на загуба, макар и по-малка в сравнение с 2017. Компанията е основана през 1991 г. от Антонио Раники и е сред най-големите работодатели в региона. Притежава два производствени цеха - в Търговище (за мъжки ризи и дамски блузи) и в Балчик (за мъжки сака, костюми и панталони). От фирмата обясниха отрицателния финансов резултат с направеното значително увеличение на заплатите на работещите и с продължаващи инвестиции за социални придобивки.

Приходите на производителя на синтетични и акрилни прежди "Ембул инвестмънт" - Стара Загора, падат сериозно и компанията слиза от 13-о на 19-о място в топ 20. Акционери във фирмата са турската Emboy Yuntas Tekstil, Изер Лодрик, Ведат Лодрик, и Ерол Лодрик.

Класацията завършва "Коутс България" - част от британската Coats - световен лидер в производството на индустриални конци и ципове. Тук тя има по-слаб оборот, но вдига рентабилността си.



Покажи всички


Copyright © 2015 PromoMall. Pulsix Design Всички права запазени.
Защита на данни