Все повече молове дават наемна ваканция за периода на карантината
Published on 06.04.2020


"Панорама мол Плевен" първи освободи търговците от наем за периода на карантината и поиска по 1 евро на кв.м вместо договорната такса сървис

© Cushman & Wakefield Forton Моловете започнаха да освобождават търговците на дребно с магазини в тях от наема за целия период на карантината - от 13 март до деня на отменянето й в бъдеще. Сервизните такси най-често продължават да са дължими. Издадените фактури за наем за март се сторнират от 13-о число до края на месеца. Парите ще бъдат връщани или приспадани от бъдещи плащания - на наеми или сервизни такси. Това съобщи Мариан Колев, председател на Българската ритейл асоциация, като уточни, че в случая по-скоро говори като собственик на веригата за детски стоки "Хиполенд".

По информация от търговци наемна ваканция първи са обявили "Панорама мол Плевен" и "Гранд мол Варна". От софийските молове има официално писмо от The Mall. В края на миналата седмица се очакваше да ги последват "Парадайз център", "Сердика център" и "Мол България", а и от "Бургас плаза".

Абонирайте се за Капитал Четете неограничено и подкрепяте усилията ни да пишем по важните теми Наемите и форсмажорът

До преди седмица въпросът дължи ли се наем за неработещ магазин в мол, затворен по линия на ковид мерките, все още беше спорен. Той изникна, след като на 13 март търговските центрове бяха задължени да не приемат посетители със заповед на здравния министър. Право да работят имат само супермаркетите, аптеките, дрогериите, банковите и застрахователни клонове в търговските центрове и затова наемните ваканции не важат за тях.

Още в същия ден мениджърите на търговските центрове уведомиха писмено наемателите си за затварянето. След това и наемателите ги заляха с писма и обаждания, че заради форсмажорните обстоятелства няма да плащат. Този тип уведомления са условие, за да могат да търсят правата си в съда (след като той отново отвори) и в случай че не се разберат с наемодателите си.

Най-голям е проблемът при наемателите, които са на фиксиран наем или на процент от оборота (т.нар. подоходен наем), като фиксираният наем е долната граница. При такива условия в моловете най-често работят по-малките фирми. Често най-големите международни марки, успяват да се договорят и да плащат само подоходен наем. За тях в случая няма проблем - при нулев оборот дължимият наем също е нулев.

Ситуацията създава проблем и за мол мениджърите. Дори наемателят да не плати, щом като веднъж е издадена фактура за даден месец, по нея се дължи ДДС.

"Мол Плевен" - по 1 евро на кв.м на месец

"Освобождаваме наемателите от всякакъв вид наеми и от сървис таксата, която е индивидуално договорена. Помолихме ги единствено да превеждат по 1 евро на кв. м на месец. Така биха ни подпомогнали, защото продължаваме да почистваме, дезинфекцираме и осигуряваме охрана заради магазина, аптеката и дрогерията, които работят.

Фактурите за март бяха пуснати, но са сторнирани, и наем се дължи само до началото на карантинния период - 13 март", обясни Владислав Монов, управител на "Панорама мол Плевен". Търговският център е сред най-големите в Северна България.

"Взехме решението в мениджърския екип почти веднага благодарение на собствениците и се надявам поне малко да сме облекчили държавата и наемателите, за да не съкращават хора", каза Владислав Монов. Според Търговския регистър собственици на "Мол Плевен 2013" са Светослав Радев и Петя Славова. В мола има 62 наемателя и в него работят над 850 души, 40 от които - в администрацията. "След два-три месеца извънредното положение ще свърши. Ние искаме да работим нормално с тези хора и по-лесно да възстановим дейността си", каза той.

Добави, че плащат кредити и лихви, но няма да уволняват хора. Продължават да подписват нови наемни договори - вече имат един с търговска верига и са пред финализиране на договор с голяма европейска верига с над 3000 магазина.

The Mall - без наем, но с такса

"Решихме за март ще бъдат издадени кредитни известия за фактурирания наем само за дните, през които достъпът на клиенти до търговския център и в частност до наетите помещения е бил ограничен. Това важи само за наемателите, до чиито обекти достъпът на клиенти е бил ограничен съгласно заповедта на министъра на здравеопазването заедно с последващите ѝ изменения", обясни Димитър Кехайов, генерален мениджър на The Mall.

"На наемателите, чиито обекти са с ограничен достъп, няма да бъде начисляван наем за периода до излизане на нова заповед и/или разрешение от правителството за достъп на клиенти до магазините в търговските центрове", добави той.

Освен това коментира, че собственикът "АП Ритейл I" прави това в знак на добра воля и партньорско отношение към наемателите си с вяра в устойчивото бъдеще на общия им бизнес". Дружеството принадлежи на южноафриканската компания Hystead.

Таксите за обслужване обаче трябва да бъдат плащани. Аргументите на търговския център са, че продължава да има разходи за почистване, охрана, дезинфекция, комунални услуги. Освен това се поддържат всички инсталации, определено ниво и процеси, за да е готов да отвори, след като премине извънредната ситуация.

Сървис таксите в моловете в София са на нива около 6-7 евро на кв. м месечно.

Mall of Sofia - отлагане на априлските фактури

"За момента отлагаме априлските фактури и това е единственото, което мога да кажа", заяви мениджърът на "Мол София" Ангел Семерджиев. По информация от търговци това е единственият софийски мол, непреклонен за наемите. "По останалите въпроси чакаме решение от борда на директорите. Най-вероятно, преди да се реши какво да се прави, ще се изчака да се види кога ще излезем от тази ситуация", добави мениджърът. Като висящи въпроси очерта дали ще се фактурира за карантинните месеци и дали ще е в пълен размер, и дали ще се правят кредитни известния по вече издадените фактури за март. Според него най-добрият подход е индивидуалният - да се преговаря и да се види каква е ситуацията при всеки един от наемателите. Собственик на "Мол София" е полското "Глоуб трейд сентър" (GTC) през фирмата "Дорадо 1".

Мариан Колев коментира, че решението на мол мениджърите за освобождаване от наем е глътка въздух за търговците на дребно. Като изключим хранителните магазини, аптеки, дрогерии и банки, те са в тежко положение заради невъзможността да работят. Особено зле е положението при търговците, чиито магазини са единствено в молове, макар че и оборотите на обектите по търговските улици са спаднали два-три пъти. "За сървис таксата - ще се преговаря да бъде намалена поне наполовина", добави собственикът на "Хиполенд".



Покажи всички


Copyright © 2015 PromoMall. Pulsix Design Всички права запазени.
Защита на данни