Севдалин Спасов, магазини "Мания": Българските мерки към фирмите бяха недостатъчни
Published on 21.05.2020


Онлайн продажбите ни са 15%, но те ни помогнаха през извънредното положение, обобщава Спасов

["М холдинг"] "М холдинг" обединява няколко компании за събиране, сортиране и продажба на дрехи втора употреба и аутлет продукти. "Текс тийм" се занимава с внос, обработка и търговия на едро с дрехи втора употреба, които се доставят от Западна Европа, САЩ и Канада. Фирмата има складове в София и Варна, където е и основният сортировъчен център. В началото на 2017 "Текс тийм" откри сортировъчен център и в Ню Джърси - САЩ. "Мания тийм" управлява бизнеса на магазините "Мания", а "Мания онлайн" се занимава с търговия по интернет. Създателят на "М холдинг" - Севдалин Спасов, притежава и американска компания - Green Team Worldwide Environmental Group, която събира и търгува с дрехи втора употреба и има собствени контейнери и складови бази на източното и западното крайбрежие на САЩ, както и във Ванкувър, Канада. В България магазините "Мания" за дрехи втора употреба са 42, от които 70% са на франчайз. Холдингът има и един магазин в Гърция. Заетите в страната са 500, а в САЩ и Канада - около 80.

"Капитал" попита собственика Севдалин Спасов за ситуацията на пазара по време и след въвеждане на извънредното положение.

Абонирайте се за Капитал Четете неограничено и подкрепяте усилията ни да пишем по важните теми Как се отрази извънредното положение на бизнеса ви, колко магазини затворихте?
- Още в края на 2019 г. отчетохме застой в бизнеса с дрехи втора употреба, след като приключихме годината без ръст на приходите от продажби. В основата на този резултат бяха увеличената покупателна способност на потребителите, навлизането на дискаунтъри при търговията с дрехи, бързата мода с ниските цени, развитието на онлайн търговията. Извънредното положение обаче с един замах изтри плановете ни за тази година. Още на следващия ден след обявяването му затворихме всички магазини "Мания" и в следващия месец и половина разчитахме само на онлайн продажби.

Какъв е ръстът на продажбите по интернет?
- Имаме добре изграден уебсайт и това ни помогна много. Отчитаме 100% ръст на онлайн продажбите през март и април, но за съжаление те са само 15% от всички продажби.

Освободихте ли служители или ги пуснахте в отпуск?
- Освободихме служители, които бяха на изпитателен срок. Останалите си бяха по домовете, но продължихме да им плащаме заплати за 4-часов работен ден. От началото на април отворихме магазините, но първите десет дни направихме едва 10% от продажбите, които правим нормално през този месец на годината. Всяка седмица обаче е по-добра от предишната и в средата на май вече отчитаме 50-60% от обичайните продажби. Всичко това е крайно недостатъчно за покриване на оперативните ни нужди, затова се наложи да намалим с 25% заплатите на административния персонал и да спрем някои социални придобивки и бонуси.

Колко е средният касов бон в магазините "Мания" по време на кризата?
- Потребителската кошница е по-малка. Продажбите отбелязват спад и като стойност, и като обем и са далеч от нормалните нива. Но ние сме устойчив на кризи бизнес и се надяваме до есента с успокояване на обстановката и намаляване на стреса търговията да се нормализира.

Успяхте ли да се договорите с наемодателите и получихте ли някакви отстъпки?
- Над 90% от наемодателите откликнаха на молбата ни и опростиха известна част от наемите за март, април и май и разсрочиха във времето останалата част. Едва 10% отказаха твърдо всякакви преговори.

Как се справят франчайз-партньорите? При предишна криза се е налагало да изкупувате обратно магазини на франчайз, предвижда ли се такъв сценарий сега?
- При франчайзополучателите на "Мания" ситуацията е сходна. Всеки от тях държи по един-два магазина и се наложи да освободи част от служителите си и да се заеме лично с бизнеса. Ние като държатели на франчайз правата направихме редица отстъпки за партньорите си - увеличихме им периода на плащане на стоката, която си доставят от нас, приложихме и нови специални бонус схеми, за да ги подпомогнем при покупката, поемаме централизирано цялата реклама за веригата.

Имате магазин на франчайз и в Гърция, как се справя той в ситуация на пандемия?
- Магазинът в Гърция също беше временно затворен. Карантината там беше по-дълга, но гръцкото правителство два месеца превеждаше по 800 евро директно по сметките на работещите. Освен това отпусна 10 000 евро заем на фирмите, който е с 4-годишен срок на връщане с 1% лихва. Планираме да акцентираме върху развитие на продажбите в Гърция, още повече, че там ще се освободят много търговски площи в резултат на пандемията и кризата.

Преобладаващото количество дрехи втора употреба са внос от Западна Европа, с които от България се прави реекспорт. От САЩ и Канада пък изнасяте дрехи за Латанска Америка - основно за Чили, Гватемала, Коста Рика. Как се отразява пандемията на износа?
- Износът на практика умря. Основните ни пазари - Пакистан, държавите в Африка и Латинска Америка, Русия - не действат, защото партньорите ни затвориха складовете си за дрехи втора употреба. Дори пристанищата в някакъв период от време не работеха. В САЩ почти не сме спирали работа, защото сметоизвозването и разделното събиране не бяха сред забранените дейности, но логистичните връзки са нарушени и голяма част от количествата събрани дрехи се складират.

А има ли спад в количествата дрехи, които събирате в контейнери зад граница?
- Количествата са нормални, дори по-добри. Вероятно защото хората са си у дома и разтребват. Дрехи има, но няма пазар за тях заради карантината в много от основните ни чуждестранни пазари.

Имате ли проблеми с разплащанията?
- В първите седмици всички спряха да плащат, но в последно време плащанията се възобновиха. Нямам притеснения, основните ни клиенти на едро оцеляха, нямаме сериозни поражения в това отношение. Смятам, че първата фаза на оцеляването е премината.

Промениха ли се ритъмът и организацията на работа в сортировъчен център във Варна?
- Там съкратихме временно част от персонала, а останалите преминаха на 4-часов режим на работа. Но сега отново работим в пълен състав. Дори наемаме нови складови площи, за да задържаме продукцията докато се отворят пазарите.

Каква е оценката ви за мерките на правителството в подкрепа на бизнеса?
- Те бяха разумни, но твърде недостатъчни. Мярката 60/40 изобщо не ни се връзваше като схема заради поставените условия. За бизнеса ни в САЩ, например, държавата ни отпусна грантова схема, при която декларирахме средномесечните разходи за заплати и получихме безвъзмезден заем в размер на 2.5 пъти от тези разходи. И, ако в следващите 8 седмици дадем 75% от сумата за заплати, сумата ни се опрощава. Точно тази подкрепа държи бизнесът ни САЩ над водата. В Канада, където също имаме бизнес, държавата поема за три месеца безвъзмездно 75% от заплатите на работещите. Виждате ли разликата - в България по схемата 60/40 държавата поема разходите за неработещите, а в Канада - за работещите. Освен това в Канада правителството пое и половината от наемите за складовете, вече трети месец го прави.
Давам си сметка, че България е сравнително по-бедна страна, но ще станем ли по-богати, ако фалират половината малки и средни предприятия. Смятам, че сега правителството, дори с цената на нови дългове, трябва спешно да подкрепи малкия бизнес, в т.ч. с безвъзмездни грантови схеми.

Ще се отрази ли ситуацията с коронавируса на инвестиционните планове на холдинга?
- В началото на септември предстои да отворим фирмен магазин "Мания" в "Джъмбо плаза" на "Ботевградско шосе" в столицата. Това ще е най-големият обект на веригата, разположен на около 2000 кв. метра. Планираме да отворим и нови магазини на франчайз в Гърция. Ще разчитаме на финансиране от франчайз партньорите. От предишната криза излязохме доста бързо, но тя беше само финансова. Тази е и здравна и всичко зависи от това дали ще има втора вълна на коронавируса. Инвестирахме много в онлайн продажбите, но това ни се отплати, защото благодарение на този канал се задържахме на повърхността след неочаквания удар.

Вие сте председател и на Асоциацията на преработвателите и търговците на дрехи втора употреба, как се справя секторът в този период, доколко устойчив е този бизнес и какво е неговото бъдеще?
- Очакваме новата "зелена сделка", новия екшън план на Европейската комисия. Повторната употреба на текстилни изделия е топ приоритет. Говори се за премахване на ДДС върху дрехите втора употреба, защото за тях вече веднъж е плащано ДДС. Това са част от препоръките на Европейската агенция за околната среда. Те включват също изискване за осигуряване на минимални площи в търговските центрове за магазини за дрехи и техника втора употреба.

Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА



Покажи всички




В момента няма актуални промоции! Опитайте отново утре!

Copyright © 2015 PromoMall. Pulsix Design Всички права запазени.
Защита на данни