Когато клюкарстването не е злобно, то може да бъде полезен начин да предпазим другите от вредни ситуации.
Клюкарстването – независимо дали ни е удобно да си признаем или не, всички сме го правили. Според проучване на YouGov, 70% от американците споделят, че говорят за своите роднини, което прави семейните клюки най-разпространената форма на клюкарстване. Следват клюките за приятели – 64%, и за шефове – 58%.
Няма съмнение, че клюкарстването се възприема като нещо укоримо и често се разглежда като неподобаващо поведение. Разбира се, в някои контексти то може да бъде грубо и вредно, но д-р Чарлс Суийт, психиатър и медицински съветник в Linear Health, споделя пред Newsweek, че клюкарстването е също и форма на социално свързване. Макар често да се свързва с негативно поведение и лоши намерения, Суийт обяснява, че клюкарстването е дълбоко вкоренено в социалната ни природа и има сложни психологически корени. Всъщност, не само че е разбираемо, но и клюкарстването може да има ползи.
Социална връзка
Александра Хьор, лицензиран клиничен терапевт и основател на Optimum Joy Clinical Counseling, вярва, че клюките могат да се използват като защитен механизъм, чрез който хората се пазят взаимно, вместо да злословят.
„Виждам това често в света на запознанствата, когато жени говорят помежду си за различни ситуации – като предупреждение за потенциално опасни хора или обстоятелства. В тези случаи клюките не са злонамерени, а по-скоро полезна информация, споделена с цел да предпази другите“, споделя Хьор пред Newsweek.
Този тип клюкарстване засилва социалната връзка и създава усещане за принадлежност. Хьор нарича това универсалност – онова мощно чувство, което изпитваме, когато някой сподели нещо, с което се идентифицираме: „Да, и на мен ми се случи същото.“ Това създава дълбока връзка между хората.
„Колкото повече социална подкрепа имаш, толкова по-добре се чувстваш. От клинична гледна точка, социалната подкрепа е един от най-важните показатели за психично здраве“, допълва Хьор.
Изследвания на Университета в Мериленд и Станфорд също потвърждават тази теза – клюките разпространяват информация за репутацията на хората, което помага да се свържем с надеждни и кооперативни личности и да избягваме егоистични.