Защо поколението Z пие по-малко алкохол?
Published on 30.04.2025

Днешните млади хора имат по-ниски доходи
Повече онлайн, по-малко партита

Попитайте някой изпълнителен директор от алкохолната индустрия защо поколението Z пие по-малко, и най-вероятно ще чуете обичайните обобщения: „Интересуват се от здравето си“ или „Търсят по-качествени преживявания.“ Но според Буркард Несин, старши анализатор на напитки в Rabobank, тези обяснения са прекалено опростени – и често погрешни.

В нов, дълбоко аналитичен доклад, фокусиран върху САЩ и озаглавен Истинските причини поколението Z да консумира по-малко алкохол, Несин разбива популярните митове около навиците на младите и предлага нова, базирана на данни рамка за разбиране на бъдещето на алкохолната консумация. Неговите изводи, може да се каже, носят едновременно утеха и стратегическо предупреждение за индустрията.

Причината е икономическа, посочват от платформата The drinks business. Основната причина поколението Z да пие по-малко е, че просто нямат пари.

„Поколението Z няма пукната пара“, пише Несин – директно и точно обобщавайки какво показват данните. В сравнение с предишни поколения, днешните млади хора имат по-ниски доходи, по-несигурна заетост и едва сега започват да водят самостоятелен живот. Мнозина дори още не са навършили законната възраст за пиене. В този контекст, разходите им за алкохол изглеждат напълно нормални.

Всъщност, поколението Z отделя същия дял от нетния си доход за алкохол, както милениалите на същия етап от живота. Просто доходите им са по-ниски.

А идеята, че поколението Z е коренно различно, започва да се разпада още повече, когато разгледаме историческите данни. През последните 40 години младите хора все по-често отлагат началото на редовната алкохолна консумация – но до средата на 30-те си години повечето от тях наваксват.

Анализът на Несин сочи, че и поколението Z ще направи същото, макар и на малко по-ниски нива. Младите днес прекарват повече време онлайн и по-малко – в лични социални контакти. Това означава по-малко партита и по-малко поводи за пиене. В същото време, постоянният риск да бъдат снимани пияни – и тази снимка да стане вирусна – прави алкохола по-малко привлекателен. Последствията за тийнейджъри, уловени в нарушение, особено за спортисти, могат да бъдат моментални и сериозни.

И все пак, Несин подчертава, че тези промени се отнасят повече до юношеството, отколкото до трайно поколенческо мислене. „Рискът от наблюдение изчезва, когато поколението Z порасне,“ отбелязва той.

Затова индустрията може да очаква известно възстановяване в алкохолната консумация – макар и не пълно – с настъпването на зрелостта на това поколение.



Покажи всички

Copyright PromoMall © Pulsix Design
Поверителност