Изложбата „Малък формат“ в Галерия ”Дружество на пловдивските художници” („ДПХ”) в Пловдив, е второ издание, което поради нарастващия интерес към формáта, се очертава да се превърне в традиционно събитие – национална сцена за съвременно визуално изкуство.
Проектът е осъществен с финансовата подкрепа на Община Пловдив, програма „Култура“, Компонент 1 „Фестивали и значими събития“ и е част от Календара на културните събития на Община Пловдив.
Участват 121 творци от ДПХ и външни гости от София, Сливен, Стара Загора, Ямбол, Пазарджик, Варна, Кюстендил, Берлин и др. Изложбата се превръща в среща между автори от различни поколения и артистични общности. Голяма част от тях са утвърдени и познати на публиката като Васил Тенев, Петър Пиронков, Крикор Касапян, Мъгърдич Касапян, Вихра Григорова, Снежана Фурнаджиева, Иван Краевски, Милена Мишева, Кольо Мишев, Ирина Гърдева, Панайот Панайотов, Таня Върбева, Емилия Арабаджиева, Маргарита Джарова, Сашо Савов, Христо Жеков, Борис Богданов, Антония Маринова – Crazy, Светлана Желязкова, Мирена Васева, Евгения Панчова, Пламен Легкоступ, Паулина Стоянова, Цвятко Сиромашки, Иван Тотев, Свилен Костадинов, Милена Бочукова, и др. Могат да се видят млади или дебютиращи автори. Възпоменателно е участието на Енчо Пиронков, Минчо Панайотов, Иван Генов, Анастасия Кметова, Олег Кирилов и Христо Желязков – жест на уважение към творци, които не са сред нас.
Представени са произведения от различни видове изобразително изкуство – живопис, графика, рисунка, скулптура, фотография и съвременни експериментални форми.
Кураторите на изложбата Ирина Гърдева и Даниела Стоянова са следвали идеята за предоставяне на платформа за съвместно участие на автори, обединени от вдъхновението да изразят себе си в компактна форма. Изискването към участниците е да спазят допустимия размер до 35/35/35 см.
Така мащабът става изразно средство, „общ знаменател”, обединяващ участниците. Малкият размер от една страна ограничава, от друга – се превръща в предизвикателство.
Предизвикателство е и експонирането на големия брой творби в сравнително неголямото изложбено пространство.
Експозицията е само видимата страна от целия процес на реализиране на изложбата. Остават невидими усилията и времето за организиране, подбор, подреждане на произведенията. Нелека е задачата да се подберат творби, следвайки високи критерии, но резултатът е балансирано експозиционно пространство и цялостно естетическо въздействие на професионално ниво.
Малкият формат на изображенията позволява те да бъдат подредени близо едно до друго, като тази многоликост не пречи на възприемането.
Галерията е побрала множество стилове, образи, идеи. Разнообразието от участие на повече автори на едно място не може да бъде скучно – голям е изборът пред посетителя да открие нещо, което резонира с разбиранията и предпочитанията му.
Динамичните промени и експерименти в сферата на изкуството налагат творецът да търси подходи за справяне със сетивната преситеност на зрителя. Изкуството придобива в много от артистичните си прояви развлекателен и зрелищен характер.
Стремежът е насочен към бърза и емоционално наситена комуникация. Поради ефекта на контраста – на фона на тенденции към натрапващо се творчество, крещящо, за да бъде забелязано, въздействието на изложбата „Малък формат” изглежда изтънчено.
Зрителят със съзерцателна нагласа би осъзнал, че малкият размер не намалява въздействието на творбата, а създава едно по-концентрирано визуално и емоционално преживяване. В условията на привикналост към творчество в по-голям формат и като се има предвид естественото предимство на монументалното платно, силата на формáта е изненадваща.
Произведенията в изложбата предават не по-маловажни послания. В изложбата могат да се видят реалистично пресъздадени или условни естетически форми, от фигуративни до абстрактни композиции. Камерният характер на формáта придава особено очарование на традиционните жанрове.
Ограничени от малкия размер на формáта, но неограничени в мисленето и виждането си, авторите са проявили креативността си в търсенето на нови изразни средства. Много от творбите грабват вниманието с неочаквани живописни, графични и пластични ефекти.
Авторите са излезли извън рутината в творчеството и експериментират с текстури, разнообразни техники, с избор на кръгъл и овален формат. Въпреки привидното подчинение на зададения размер, художественият подход е изключително разнообразен. Потенциалът на миниатюрната форма е разгърнат в широк диапазон на творческо пресъздаване и изразяване.
Обикновено произведенията в изложбената зала се разглеждат от определена дистанция, което позволява да се обхванат с поглед и да се възприемат цялостно. Често един бегъл поглед е достатъчен, за да прецениш творбата. Но малкият формат притегля зрителя към себе си. Предизвиква любопитството му, изисква вниманието му.
За да схванеш съдържанието на творбата и да я възприемеш в пълнота, разглеждането от дистанция не е достатъчно – трябва да се приближиш. Самото приближаване до нея е жест на интимност. То дава усещане за близост. Прекрачил си обичайната граница – вече си в самата творба. Станал си част от нея: просветляваш със светлината от пейзажа, извиваш се с графичната линия, приемаш стабилността на пластичната форма. Посланията се разгръщат, отварят се пространства към други реалности. Приближаването дава възможност да проследиш отделни детайли, следата оставена от четката или очертанията на силуета. Да изследваш пластичността на повърхност или тайнството на цвета. А когато се вглеждаш в нещо, емоцията е по-силна.
Разглеждането отблизо създава диалог между зрителя и твореца. Изображенията са многопластови, всеки естетически знак предава определена информация. В диалога с творбата зрителят я «разчита» и досътворява. Изпълва я със смисъл и емоция според способността си за тълкуване. Съпреживявайки изкуството, пред него се разкриват пространства, които открива и в себе си.
Вдъхновението се предава от автор на зрител. Визуалните образи стимулират мисълта, въображението и чувствата. Линии, петна, цветове стават част от комуникацията и придобиват смисъл. Творците дават възможност да се погледне на света по друг начин.
Гледането се превръща в духовна реакция. Светлите умове на човечеството винаги са насочвали вниманието ни към взаимовръзката изкуство – духовност.
Изкуството дава възможност на този, който твори, но също и на този който възприема, да се задълбочи в собствената си чувствителност, да се извиси над материалното. Никой не би отрекъл силата на изкуството да изгражда естетически ценности.
В същото време държавата отрежда на изкуството второстепенна роля и това дава своите плодове – отчужденост и незаинтересованост към него. Осъзнава се необходимостта от духовна храна чрез изкуство, но времето в което живеем налага други потребности.
Ако приемем, че изкуството се грижи за нас по един съкровен начин, нека оставим прагматичните си нагласи настрани и да се насладим на даровете, които получаваме от него.
Почти терапевтично е въздействието на съзерцанието и медитативното вглеждане в платното, камъка, щрихът, както и усещането за пребиваване в атмосфера, в която изкуството те откъсва от обичайното ежедневие и те приобщава към неговото спокойствие.
Изложбата „Малък формат” е едно от онези събития, които водят до преосмисляне на възприятието ни за „значимост“ на изкуството, припомняйки, че всеки формат може да бъде пълнокръвен, съдържателен и въздействащ.
Малкият формат има още едно предимство – достъпността на творбите. Ценителите на изкуството могат да закупят творби в камерен формат на достъпни цени; да открият какви образи се крият зад заглавия като „Oculus Mundi”, „Сънища на вятъра”, „Пълнолуние по никое време”, „Каменно цвете”, „Светлинни звуци”, „Пламъчета”, „Кълбото”, „В предверието на рая” и други.
Изложбата може да се види до 14.12.2025 г. в Галерия „ДПХ”, бул. „Цар Борис III Oбединител“ 153, Пловдив.
Даниела Маркова